Jaarverslag 2023

23/05/2024
Preview jaarverslag foto genkipt

2023 was voor ons het voorbereidingsjaar voor de verkiezingen. We maakten onze eigen beleidswensen duidelijk in een memorandum van 38 punten en daarmee gingen we langs bij politici. We merkten dat sommige, veelal gemakkelijkere, dossiers veel haast kregen om nog voor de verkiezingen erdoor te krijgen. Maar de soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend, na 50 jaar weten we dat wel. Je leest er alles over in ons jaarverslag van 2023.

De ambitieuze tijdslijnen voor de gewestelijke stadsplannen moesten bijvoorbeeld losgelaten worden. We becommentarieerden de voorgestelde hervormingen van de Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening (GSV), het Brussels Wetboek Ruimtelijke Ordening (BWRO) en het Gewestelijk Bestemmingsplan (GBP) voor en achter de schermen. We blijven het evenwel positief vinden dat de hervormingen er komen.

BRAL werkte intern aan een nieuw meerjarenplan in 2023. Een nieuw thema dat we verkenden, was water. We organiseerden een waterconferentie, een bralcafé over water en reageerden op het waterbeheerplan. Uiteindelijk besloten we het thema water toch los te laten ten voordele van het thema hitte. Daarvoor staken we onze voelsprieten uit voor een nieuw project, zeker nu Super Terram helaas ten einde liep.

Toch kwamen we water opnieuw tegen, want in 2023 werd duidelijk hoe vast de Brusselse metro wel niet zit in de zompige moerasgrond van de Zenne. De technische, financiële en maatschappelijke problemen in dit dossier zorgden ervoor dat de beslissing rond de voortzetting van metro 3 voor een volgende regering zal zijn, zo bleek uit ons metrodebat. Voor ons was het ook de aanleiding om een volledige STOP te vragen in dit dossier. We werkten verder achter en voor de schermen aan de leefwijken, die voor ons de reden zijn om door te gaan met goede circulatieplannen.

Tot slot zetten we in 2023 ons project ExpAIR verder. Voor minstens een jaar lang meten we met Leefmilieu Brussel en de Brusselaars de concentratie stikstofdioxide op de vermoedelijk vuilste plaatsen in de Brusselse publieke ruimte. Het project loopt goed en de eerste, tussentijdse resultaten bevestigen alvast onze vermoedens!

Tussen alle (aangekondigde) veranderingen blijft het de rol van BRAL om de stedelijke democratie te verdedigen. Dat vraagt om een scherpe blik en heel wat inzet van vele mensen, wat zal in de komende jaren nodig zal blijven. Daarom: dankjewel aan al onze leden en sympathisanten om samen met ons de toekomst van onze stad mee vorm te geven!