Jaarverslag 2021 - Changing the game

18/03/2022
Preview cover-jaarverslag2021.png

Alle hokjes zijn artificieel maar om u -  de lezer – toch enige houvast te geven, delen we ons jaarverslag in drie blokken: Milieu & mobiliteit, Planning & stedenbouw en Commoning. Maar laat ons een kat een kat noemen: 2021 was het jaar van CurieuzenAir. Luchtkwaliteit was nimmer zo hot en duizenden mensen stonden te springen om de luchtkwaliteit in hun straat te meten. BRAL lag aan de basis van dit project. Het bleek een echte gamechanger te zijn en daar zijn we fier op. Hopelijk volgen in 2022 de concrete acties om nieuwe stappen te zetten in de verbetering van de luchtkwaliteit – en dus de gezondheid – van àlle Brusselaars.

Ook het meest mediagenieke braakland van het land, de friche Josaphat, was prominent aanwezig in 2021. Het Manifesto Plan B Josaphat was een warme oproep tot een creatievere planning met meer aandacht voor biodiversiteit en klimaatrobuustheid. Een echte beslissing blijft nog uit maar we blijven positief: de aandacht voor het thema was nimmer zo groot in planningsmiddens.

De realiteit heeft echter al eens de neiging te blijven steken in het verleden. Wat voor de hand lijkt te liggen, botst al eens op een weerspannige werkelijkheid.  Ons werk is dus nooit af. Daarom: dankjewel aan al onze leden en sympathisanten om samen met ons die stenen te blijven verleggen en de toekomst van onze stad mee vorm te geven.

Jullie toegenegen voorzitter,

Tom Lootens

Foto had

Jaarverslag 2022

BRAL strijdt voor een gezond, milieuvriendelijk en solidair Brussel. Van mobiliteit tot stedenbouw stellen we de Brusselaars centraal. Hoe doen we dat? We (onder)steunen hen met onze kennis en helpen hen om zelf initiatief te nemen. Samen verdedigen we onze belangen bij de overheid. Lees hier wat we deden in 2022.

foto
    Stadsplanning

Stadsvernieuwing en gentrificatie: BRAL presenteert het verslag van de vragenlijst voor de leden

Het werk van BRAL gaat vaak rond stadsvernieuwing, zowel rond de positieve als negatieve gevolgen ervan voor stad en bewoner. Rond dit brede en complexe thema hangt heel wat debat en controverse. Niettemin vraagt samen bijleren tijd. Voor we activiteiten organiseren, is het fijner om te weten of er ook een vraag en interesse naar is.

cover-jaarverslag2021.png

Jaarverslag 2021 - Changing the game

2021 was het jaar van CurieuzenAir. Luchtkwaliteit was nimmer zo hot en BRAL lag aan de basis van dit project, een echte gamechanger. Ook het meest mediagenieke braakland  van het land, Josaphat, was prominent aanwezig in 2021.