Persbericht - Herontwikkeling van de Noordwijk: herhaalt het verleden zich?

26/04/2023

Schaarbekenaren die bezorgd zijn over de toekomst van de Noordwijk, gesteund door IEB en BRAL, dienen op woensdag 26 april een burgerinterpellatie in bij de gemeenteraad. Deze burgerinterpellatie hekelt het project tot wijziging van het Bijzondere Bestemmingsplan (BBP) met inbegrip van het Noordstation. Het project, dat is opgesteld zonder enige vorm van burgerparticipatie, lijkt volgens hen meer op een cadeau aan de privéeigenaars van het terrein dan op het vormen van een visie op de toekomstige ontwikkeling van de wijk – een echo naar het Manhattan Plan-debacle van de jaren 1960 en 1970.

Op maat gemaakt, ondoorzichtig ontwerp

Tot 2019 was het Gewest publieke meerderheidseigenaar van het Communicatiecentrum Noord (CCN). Het gebouw waarin de regionale administratie was ondergebracht, is nu eigendom van Atenor en AG Real Estate. Na een particuliere architectuurwedstrijd die door het consortium werd uitgeschreven, werd vóór de zomer van 2022 een vergunningsaanvraag ingediend voor de bouw van vier torens op het CCN-terrein. Enkele maanden later, in november 2022, diende de gemeente Schaarbeek een aanvraag in tot wijziging van het BBP voor hetzelfde gebied. Het goedgekeurde voorkeursscenario laat de bouw toe van vier torens van maximaal 110 m hoog op de bestaande sokkel van het CCN. Burgers en verenigingen vragen zich af of deze zeer hoge dichtheid - veel hoger dan wat de huidige stedenbouwkundige regels toestaan, achter gesloten deuren is besloten tussen publieke en private actoren bij de verkoop van het CCN.

Dit is in ieder geval wat het milieueffectrapport (MER) van het project suggereert. Terwijl het studiebureau van het MER aanbeveelt om de geplande dichtheid op de site te verminderen om de negatieve gevolgen voor de buurt te beperken, staat in het laatste verslag van het begeleidingscomité dat “de strategische keuzes en voorafgaandelijke akkoorden niet toegelaten hebben om bepaalde aanbevelingen te volgen”. Volgens de burgers en verenigingen betekent de verkoop van een overheidsgebouw aan de privésector dat het Gewest faalde in haar taak. Zij had alle troeven in handen om deze strategische site te herontwikkelen tot een multimodaal knooppunt rond het Noordstation en om de openbare ruimte en publieke voorzieningen te voorzien die de wijk zo hard nodig heeft.

Het station, voorbijgangers en bewoners in de schaduw gezet

De Noordwijk verdient beter dan zich te blijven onderwerpen aan methodes uit het verleden, die het gebied hebben getekend sinds de excessen van het Manhattanplan in de jaren zestig. Het is totaal onverantwoord om de herontwikkeling van een zo strategisch gebied als het Noordstation in privéhanden te laten. De bewoners die al zwaar zijn getroffen door de wederopbouw van de WTC-torens, en de tienduizenden reizigers die het gebied dagelijks passeren, hebben behoefte aan duidelijke, coherente en respectvolle projecten. De Noordwijk moet een echte visie krijgen, en die visie moet haaks staan op het onmenselijke en monofunctionele karakter van het huidige zakencentrum. Vanuit dit oogpunt kan de bouw van vier nieuwe torens tot 110 m hoog met minstens 40% kantoorruimte geen aanvaardbare optie zijn.

De bewoners en verenigingen vragen de gemeenteraad dan ook om het huidige ontwerp van wijziging van het BBP grondig te herzien om een plan aan te nemen dat een antwoord kan bieden op de sociale, milieu-, erfgoed- en mobiliteitsproblemen aanwezig in het Noordstation en zijn omgeving.

Perscontacten

• Résidence Nord (FR) : Fabian Stévenne – 0486 40 05 89